Bijna alle onderdelen zijn onderhevig aan slijtage. Denk aan kleppenhuis, koppelomvormer, rembanden, frictiepakketten , lagerbussen, pistons, en seals (afdichtingen). Een te laag olieniveau versnelt bovendien de slijtage. Bij moderne auto’s zijn er ook vaak problemen met elektronica.

Slijtage

Een automaat slijt geleidelijk. Als u een normaal rijgedrag hanteert en tijdig onderhoud aan de bak doet, kunt u met de automaatbak probleemloos 200.000 km rijden. Wat wel eens gebeurt is dat er een fabrieksfout in de automaatbak zit waardoor er eerder problemen kunnen ontstaan.

Een handbak slijt ook geleidelijk. De synchromesh ringen die aan slijtage onderhevig zijn, hangen samen met het rij- en schakelgedrag. De koppeling zal daarom sneller slijten bij ruw rijgedrag. Ook hier geldt dat het olieniveau belangrijk is voor lagers en tandwielen (koeling en smering).

Wanneer revisie of reparatie?

Om te bezien of auto-onderdelen gereviseerd of echt vervangen dienen te worden zal de auto eerst uitgelezen moeten worden door middel van diagnose apparatuur. Soms is het mogelijk om vanuit deze diagnosestelling een advies te geven.

Een juiste beoordeling van de kwaliteit van de versnellingsbak kan alleen worden gegeven wanneer deze uit elkaar gehaald is. Onderdelen zullen moeten worden schoongemaakt om de gebreken goed te kunnen zien of te meten. De koppelingsplaat en massa vliegwiel moeten ook beoordeeld worden.

Een reparatie is alleen maar goed uitvoerbaar bij een niet te hoge kilometerstand. Als de auto nog vrij ‘jong’ is heeft een reparatie meestal te maken met een fabrieksfout. Dan is er bijvoorbeeld iets afgebroken. Vaak is het wel mogelijk om bij een handbak een gerichte reparatie uit te voeren. Bij een hoge kilometerstand is het wel aan te bevelen om alle lagers en synchromesh ringen te vervangen.

Bij een hoge kilometerstand van een automaatbak is een revisie aan te raden, omdat dan bijna alle onderdelen slijtage vertonen. Dit moet zeer vakkundig worden beoordeeld. Voor een juiste beoordeling moet de versnellingsbak uitgebouwd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt worden om de gebreken goed te kunnen zien of te meten.

Kosten

Hoe duur een reparatie van een handbak of automatische versnellingsbak is hangt af van het onderdeel dat defect is. Roos Transmissie kan u hier na de diagnose uitvoerig over informeren.

Hoe duur een revisie van een handbak of automatische versnellingsbak is hangt af van het type versnellingsbak/transmissie dat zich onder de auto bevindt. De prijs van een automatische versnellingsbak is vaak hoger dan een handbak, omdat er ook een gedeelte elektronica bij de versnellingsbak hoort. Als de elektronica defect is dan heeft dit gevolgen voor de versnellingsbak en uiteraard ook de prijs.